Tuotekehitys kuuntelee asiakasta

KiiltoCleanin Turun tuotekehityslaboratoriossa uudet ideat ja valmiit tuotteet syntyvät ja muokkautuvat yhdessä asiakkaiden kanssa. Kotimaisen kemistin kanssa asiakkaan kysymyksiin löytyy ratkaisu yhteisellä kielellä, joustavasti. Tarvittaessa Kiilto-Cleanin tuotekehityskemistit matkustavat paikan päälle auttamaan, testaamaan ja kouluttamaan.

– Kuka tahansa asiakkaan henkilökunnasta voi soittaa ja kysyä. Olemme helposti lähestyttäviä. On helpompaa, että asiakkaalla on suora kontakti tuotekehitykseen, kuin että tietoa pitäisi kaivaa monen välikäden kautta, tuotekehitysjohtaja Virva Mäkelä sanoo.
KiiltoCleanin Suomessa myytävät tuotteet kehitetään erityisesti suomalaisiin olosuhteisiin.Samalla tavalla huolehditaan myös muille markkinoille kehitettävistä tuotteista.
– Meillä ei ole kyse tuotteesta, joka vain tuodaan Suomeen idealla ”tässä se on ja se joko toimii tai ei”. Siinä ei ole paljon neuvottelemista. Meillä asiakas osallistuu tuotekehitykseen. Käymme yhdessä keskusteluja siitä, millainen tuotteen pitäisi olla. Kysymme, mitä asiakas toivoo ja haluaa, Mäkelä kertoo.
Tuotekehityskemisti lähtee tarvittaessa asiakkaan luo. Esimerkiksi elintarviketeollisuudessa kemisti on paljon kentällä seuraamassa, miten prosessit toimivat. Hän pystyy miettimään paitsi kemiaa myös sitä, miten koko puhdistusohjelma kentällä tapahtuu, Mäkelä kuvailee.

Olosuhteet tunnetaan

Jotta tuotekehitys pystyy löytämään juuri oikean ratkaisun asiakkaalle, on tuotteen käyttö ja olosuhteet osattava kunnolla – myös käytännön tasolla.
– Saamme asiakkaalta esimerkiksi juuri sitä konkreettista likaa, jota he pesevät. Siten voimme täällä katsoa, millainen koostumus kyseisellä lialla on, miten se lähtisi parhaiten pois, mikä pesuaine ja pesumenetelmä siihen sopisi, Virva Mäkelä kertoo.
Puhdistuskohteiden pitää myös kestää käytettävät puhdistusaineet. KiiltoCleanin tuotekehitysyksikkö tutki esimerkiksi turkulaisen Sairaala Neon uusien potilastuolien pintamateriaalin.
– Tuolin valmistaja ei pystynyt meille suoraan sanomaan, mitä desinfektioainetta voisimme turvallisesti käyttää. KiiltoCleanilla on käytettävissä kaikki osaaminen aina kemisteistä alkaen. Löysimme potilastuoleille sopivan desinfektioaineen yhdessä heidän kanssaan, Sairaala Neon sairaanhoitaja Marja-Liisa Saarinen kiittelee.
KiiltoClean valmistaa pesu- puhdistus- ja hygieniaratkaisuja kattavasti eri sektoreille ja erilaisille asiakkaille. Myös tuotekehitykseltä tarvitaan siis laaja-alaista osaamista ja jatkuvaa tietotaidon ylläpitoa. Kiilto-Clean huolehtii että tuotteet ovat asiakkaalle turvallisia käyttää ja että ne myös varmuudella täyttävät kaikki lainsäädännön vaatimukset.
– Työssämme vaaditaan paljon osaamista ja käytännön kokemusta. Olemmehan oikeasti auttamassa asiakkaitamme, Mäkelä toteaa.

  • Tuotekehitys kuuntelee asiakasta
  • Tuotekehitys kuuntelee asiakasta
  • Tuotekehitys kuuntelee asiakasta